رئیس انجمن داروسازان ایران، به مناسبت روز داروسازی، به ارزیابی وضعیت و جایگاه فعالان عرصه دارو در کشور پرداخت و ناگفته‌هایی از پشت پرده سنگ‌اندازی در مسیر زنجیره تأمین دارو را بازگو کرد.

بی نظمی بیمه ها دلیل مشکلات تأمین داروی کشور است

شهرام کلانتری خاندانی، به بهانه پنجم شهریور روز داروسازی، مطالبی را با فعالان عرصه دارو به ویژه اعضای انجمن داروسازان ایران به اشتراک گذاشت.

رئیس انجمن داروسازان ایران در ابتدا گفت: توفیق دست داد که در دومین سال از شروع به کار هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در دوره هفتم، بار دیگر در خدمت شما باشم و ایام مبارک و مقارن داروسازی ایران که مزین به نام دانشمند بزرگ و شهیر ایران محمد بن زکریای رازی را خدمت همگی شما تهنیت عرض می‌کنم، برای همگی آرزوی بهترین‌ها را از خداوند بزرگ دارم و خداقوت می گویم.

وی افزود: بدون شک جامعه داروسازی ایران در بخش‌های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی، تولیدی و خدمات حرفه‌ای جزو سرآمدان جامعه پزشکی کشور است و در تولید علم رتبه بسیار بالایی در دنیا دارد و توانسته در طول سال‌های گذشته برای کشور و مردم عزیزمان افتخارآفرینی‌های بسیاری داشته باشد.

کلانتری با عنوان این مطلب که سال گذشته سال سختی برای جامعه داروسازی ایران بود، ادامه داد: سال گذشته با یک هجمه ناعادلانه و غیر منطقی از سمت صاحبان سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و وزارتخانه‌ها و نهادهای غیر مرتبط با حوزه داروسازی کشور مواجه بودیم که همگی از استقرار و استیلای پلتفرم‌ها بر حوزه خدمات حرفه‌ای داروسازان حمایت می‌کردند و متأسفانه تا جایی هم پیش رفتند و بسیار تلاش شد بتوانیم مواضع درست مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی در حوزه داروسازی و پافشاری بر رعایت اصول مصرح در قسم حرفه‌ای داروسازان را به گوش مسئولان برسانیم و بحمدالله در این جنگ نابرابر تا حدودی توانستیم صدای حق جامعه داروسازی را آن‌گونه که باید به گوش مسئولین برسانیم.

وی افزود: در سال گذشته کل زنجیره تأمین دارویی کشور به واسطه بی نظمی‌هایی که در پرداخت‌های سازمان‌های بیمه گر و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین تخصیص‌های دیرهنگامی که از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد، با مشکل نقدینگی به صورت حاد مواجه بود. این مشکلات حاد نقدینگی که از انتهای زنجیره یعنی پرداخت به داروخانه‌ها شروع شد، در نهایت آسیبش را به عدم امکان برنامه ریزی مناسب برای تولید یا واردات مواد اولیه زد.

کلانتری تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام دادیم بخشی از این مشکلات به زودی برطرف شود. یکی از مباحثی که در طول سال‌های گذشته جامعه داروسازی را در موارد متعدد آزرده خاطر کرده مباحثی است که حول محور تأسیس داروخانه توسط غیرداروسازان و یا به ارث رسیدن داروخانه‌ها به وراث غیرداروساز مطرح می‌شود که به حمدالله با تلاش‌هایی که سال گذشته با همکاری سازمان غذا و دارو انجام دادیم، توانستیم در بحث ارث مباحث را به سمتی ببریم که شرایط اختصاصی لازم برای دریافت کننده پروانه داروخانه توسط دیوان عدالت اداری به رسمیت شناخته شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: در سال پیش رو تلاش دوچندان خواهیم کرد که بخشی از مشکلات و معضلات باقی مانده در سال‌های قبل را پیگیری کنیم، بخشی مربوط به خدمات الکترونیک دارویی و نیازی که مردم از جامعه داروسازی برای دریافت خدمات الکترونیک دارند و استقرار مناسب آن می‌شود که باید برنامه ریزی کنیم ضمن حفظ اصول اخلاق پزشکی و شرایطی که جامعه داروسازی بتواند خدمتش را به نحو کامل و مؤثر به مردم ارائه بدهد.

وی ادامه داد: برای بهره‌مندی خوب و کامل مردم از خدمات دارویی داروسازان نیاز است که در وهله اول یک پیمایش سرزمینی مناسب و علمی انجام شود و جغرافیای سلامت در حوزه دارو را به نحو درستی بررسی کنیم. برای توازن نیروی انسانی در کشور برنامه ریزی کنیم، به سطح بندی خدمات توجه ویژه کنیم تا بتوانیم هم از خدمات داروسازان به خوبی استفاده کنیم هم برخورداری و دسترسی مردم به خدمات دارویی را به نحو درستی برنامه ریزی کرده باشیم. در این راستا لازم است که به جای پذیرش بی‌رویه دانشجو در دانشکده‌های داروسازی و یا افزایش بی رویه تعداد دانشجوی داروسازی برای استفاده بهینه از دانشجویانی که الان در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند یا فارغ‌التحصیلانی که متقاضی کار هستند برنامه ریزی شود.

کلانتری گفت: تلاش مضاعف خواهیم کرد که مانع از گسترش و توسعه داروخانه‌های دولتی و داروخانه‌های شبه دولتی و نهادهای عمومی شویم. در این راستا مذاکرات و مکاتبات مکرری را با مسئولین عالی کشوری و نظام انجام دادیم. امیدواریم این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و شاهد باشیم سهم دولت از اقتصاد حوزه دارو کمتر شده و خصوصی سازی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ارائه خدمت به مردم هرچه بیشتر از قبل مستقر و محقق شود.

وی افزود: طی چندسال اخیر متأسفانه جایگاه تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تضعیف مواجه شده، در موارد متعدد سازمان‌ها و نهادهای غیر مرتبط و حتی کمیسیون‌های غیر تخصصی مجلس در حوزه سیاست‌گذاری نظام سلامت و حوزه دارویی ورود کرده اند و متأسفانه تصمیماتی گرفته شد که این تصمیمات به کل زنجیره تأمین دارو و خدمات دارویی و داروخانه‌ها و آسیب فراوانی زد.

کلانتری با اشاره به آغاز فعالیت شورای عالی سیاستگذاری در انجمن داروسازان ایران، گفت: در این شورا که مدیران اجرایی حوزه دارویی کشور در سال‌های گذشته و همچنین نمایندگان مجلس از حوزه تقنینی و نمایندگان سازمان نظام پزشکی حضور دارند، چالش‌های نظام دارویی کشور مطرح و برای آن ها راهکار پیشنهاد می‌شود. بخشی از این راهکارها طی چند روز گذشته همزمان با شروع به کار ریاست جمهوری به ایشان پیشنهاد شد و خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته که بخشی از آن ها مربوط به مشکلات زنجیره تأمین دارو و نقدینگی این زنجیره و نیاز مبرمی که کشور برای پشتیبانی مالی از زنجیره تأمین مالی دارویی و استقرار LC داخلی است.

وی افزود: پیگیری‌های ما برای مراجعه به دیوان عدالت اداری و حذف احکامی که مربوط به تأسیس داروخانه توسط غیرداروسازان بوده و همچنین لغو هر بخشنامه و آئین نامه‌ای که ادامه شرایط را برای غیرداروسازان تسهیل می‌کند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد و در این راه کاملاً مصمم، خواسته به حق همکاران را جلو خواهیم برد.

رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: مجدداً روز داروساز را خدمت شما فرهیختگان دارویی کشور تبریک عرض می‌کنم و از پشتیبانی‌ها و همراهی و همدلی خودتان با انجمن داروسازان ایران تشکر می‌کنم. امیدوارم با حضور دکتر پزشکیان در رأس هرم اجرایی کشور و همچنین حضور یک پزشک توانمند و دارای سابقه صنفی در سازمان نظام پزشکی، در وزارت بهداشت؛ امسال پیگیری‌ها منتج به نتایج بسیار بهتری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.